Halda de zgură de la marginea oraşului Hunedoara redevine sursă de materie primă pentru terasamentele de autostradă. 2,5 la sută din volumul estimat al imensei halde a fost deja livrat pentru porţiunea de 30 de kilometri dintre Deva şi Orăştie. O cantitate probabil la fel de mare urmează să fie folosită pentru tronsonul aflat acum în construcţie, între Deva şi Ilia.
Zeci de camioane fac sute de transporturi pe zi între halda de zgură a combinatului de la Hunedoara şi şantierul lotului 4 de pe autostrada Deva – Lugoj, cel cuprins între Şoimuş şi Ilia. „Fenomenul” a mai fost înregistrat în urmă cu trei-patru ani, când se lucra la porţiunea de autostradă Deva – Orăştie.
Sute de transporturi, zilnic
Atunci a fost nevoie de o polemică îndelungată şi de analize de laborator la care a fost supusă zgura de către constructor pentru ca aceasta să fie apoi folosită la stratul de bază al terasamentului autostrăzii. Pentru porţiunea Deva-Orăştie, de pe halda de zgură a combinatului siderurgic de la Hunedoara, au plecat peste 2,5 milioane de tone, după cum reiese din datele Agenţiei Judeţene pentru Protecţia Mediului Hunedoara. Conducerea instituţiei amintite încurajează folosirea acestui material la construcţia de drumuri. „În Olanda, sau Belgia, de exemplu, se foloseşte intens zgura de furnal pentru terasamentul drumurilor. La noi, încă se mai merge pe metoda aceea veche, cu pietriş scos din râuri, metodă care creează dezechilibre de mediu. În plus, pietrele de râu nu au muchii şi nu asigură o stabilitate la fel de bună precum bucăţile de zgură. Nu avem încă o raportare a cantităţii ce urmează să fie folosită pentru lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva”, spune directorul APM Hunedoara, Georgeta Barabaş.
Cifre impresionante
Spedition UMB, compania care construieşte lotul 4 de autostradă Ilia – Şoimuş, a primit aprobare de la CNADNR să folosească zgură pentru terasament la finele lui octombrie, anul trecut. Un calcul neoficial arată că în cele două luni în care s-a lucrat efectiv cu zgură (activitatea pe şantier fiind redusă la minimum în decembrie şi ianuarie), de la Hunedoara au plecat cel puţin 120.000 de tone de zgură, pentru autostradă. Estimări aproximative arată că halda combinatului de la Hunedoara are aproximativ 100 de milioane de tone de zgură, iar de valorificarea unei părţi din această cantitate s-au ocupat până acum mai multe firme private, cărora proprietarul combinatului le-a concesionat suprafeţe în zonă. Adrian Calimente, patronul uneia dintre firmele amintite (decedat cu doi ani în urmă), spunea că halda de la Hunedoara poate furniza zgură pentru construcţia a peste 1.000 de kilometri de autostradă.
120.000 de tone de zgură au plecat, estimativ, de la Hunedoara, în cele două luni în care s-a lucrat efectiv la autostradă.

Mihai MEHEȘ